Од 1. маја нове ЕУ ознаке за гуме

објавио Српски Глас

ЕУ ознака за гуме, уведена у новембру 2012. као обавезујућа налепница, показује отпор котрљања (чинилац потрошње горива), приањање на киши и бучност, а нова од маја 2021. је јаснија, интерактивнија и прегледнија…

Аутопортал пише да су гуме, односно пнеуматици најважнији аутомобилски део, јер само гумама, површином четири људска длана, аутомобил додирује подлоге (коловоз). Тако се омогућава вожња по жељеној путањи те осигурава управљивост, стабилност и кочење аутомобила.

Гуме у вожњи стварају отпор котрљања, који директно утичу на возне карактеристике аутомобила те потрошњу горива и буку, а истовремено се троше. То је својеврсно нужно зло, јер ствара негативан рад (механичке губитке), којим се погоршавају перформансе аутомобила и повећава потрошња горива. Отпор котрљања гуме не може се укинути, али се може умањити.

Отпор котрљања чини 10 до 30 одсто отпора вожње, у зависности од брзине и нагиба коловоза, ангажује толико ефективне енергије аутомобилског мотора те директно утиче на потрошњу горива.

Што је гума глаткија и тврђа, то ствара мањи отпор котрљања, али и лошије приања. Посебно на мокром и клизавом коловозу. Приањање на киши, које ствара отпорност на проклизавање и скраћује зауставни пут, од изузетне је важности за управљање и безбедност вожње.

Трећа одлика аутомобилске гуме је бучност у вожњи, јер се при котрљању гуме вибрације и звучни таласи, с контактне подлоге, преносе у кабину те утичу на комфор вожње. Бучност гуме штетно делује на животну средину, поготово око аутопутева. Но она не утиче на возне карактеристике и безбедност.

У новембру 2012. ЕУ законодавство прописало је да свака гума мора да има ознаке које показују какве карактеристике имају аутомобилске гуме по тим одликама (отпор котрљања, приањање на мокром и бучност).

Отпор котрљања до сада се класификовао у седам категорија (А, Б, Ц, Д, Е, Ф, Г) с тим да је то било раздвојено у два подручја, свако по три градације – добро (А, Б, Ц) и лоше (Е, Ф, Г). Д је било празно подручје, својеврсна тампон-зона. Бучност се сликовито описивала звучним таласима – једним, два и три, уз квантификовање максималног интензитета буке, бројем децибела (дБ).

Нова ЕУ-ознака, обвезујућа налепница на свакој аутомобилској гуми, односно класификација, која ступа на снагу 1. маја 2021, логичнија је и прегледнија. Оцене отпора котрљања и приањања на мокром коловозу школски су подељене у пет категорија, с тим да је А најбоља. Категорије А, Ц и Е означене су бојама као на семафору – зелено, жуто, црвено, а Б и Д су међубоје – светло зелена и наранџаста.

По новоме, ниво буке означава се са А, Б и Ц, од најмање до највеће. Нова ЕУ-ознака уводи и раздвојену класификацију за гуме за снег (симбол Триглава с пахуљицом) и лед (шиљак с ледом). Додатне информација на налепници гуме је ознака типа, с бројем артикла, прилагођена стандардној продајној мрежи.

Извор: Н1

Извор: Pixabay.com

Повезане објаве